Alla inlägg under april 2007

Av Angie & Rex - 30 april 2007 21:55

Ha, ha !!!! Ja, här sitter jag hemma på Valborgsmässoafton och funderar över mina & Rex framsteg de sista månaderna och känner att jag måste skriva av mig lite i varje fall !

För några månader sedan så kunde Rex INTE ens SE en annan hund på låååångt avstånd utan att bli helhispig & skälla som en tok av rädsla för att den skulle äta upp honom ! NU kan han gå "I Ring" med flera andra hundar samtidigt utan att flippa som en tok  Upgrade your email with 1000's of emoticon icons

Förr fanns det inte en chans att gå förbi "staketet med den skällande hunden bakom" utan att de båda flippade på varandra. NU går vi förbi "staketet med den ngt lugnare hunden bakom" UTAN att Rex skäller !!!

Redan för många år sedan bestämde han sig för att bokstavligen hata hästar !!! Jag klappade en häst och efter det var det kört, DE VAR HATOBJEKT !!! NU kan vi gå förbi hästar på nära avstånd OCH VET NI VAD ??? HAN VISAR STOR NYFIKENHET OCH SKÄLLER INTE !!!! Upgrade your email with 1000's of cool animations

Vi har gjort många fler framsteg men dessa är några av dem. Jag vill inte att detta ska framstå som ngn skryt-blogg men jag har svårt att hejda mig för jag är så grymt stolt över min Rex !!! Och jag vill visa att det går bara man hittar rätt sätt, inte tappar hoppet och VILJA !!!

HA EN TREVLIG VALBORGSMÄSSOAFTON  ALLA !!!

Kramisar, Angie & Rex.


Upgrade Your Email - Click here!

Av Angie & Rex - 29 april 2007 21:44

Yes, var på klubben idag igen och tränade med Rex i lugn & ro, d.v.s ensamna där.

Kan bara säga det att jag ÖNSKAR att han snart kunde visa samma koncentration & arbetsvilja även när det är kursdags och bland de andra hundarna !!! Han skötte sig SUPER !!! Ja, så bra faktist att jag inte ens i ord kan beskriva hans perfektion Upgrade your email with 1000's of emoticon icons !!! I detta läge tränade vi inte så mycket utan lekte massor istället, ville ju avsluta när han var som mest på toppen och därmed få göra det bästa han vet nämligen : LEKA & BUSA !!!



Upgrade Your Email - Click here!
Av Angie & Rex - 25 april 2007 21:14

 

Ja, snacka om att vi gjorde nya framsteg ikväll Upgrade your email with 1000's of emoticon icons !!!

Gick till klubben lite tidigare idag, så jag & Rex kunde träna på plan i lugn & ro innan de andra kursdeltagarna kom.

Träningen gick PERFEKT och Rex var superduktig Upgrade your email with 1000's of emoticon icons

Allt gick som smort, och så tog vi en rastning & paus innan de andra började dyka upp.

Väl inne på plan med de andra och kursen började så vart han lite stressad men det gick mycket bättre än sist. Vi kunde träna med mer koncentration idag och kunde gå "I Ring" HELA TIDEN med de andra !!!! Dock inte med superkoncentration men gick ändå "I Ring" med tidvis bra koncentration och MYCKET MINDRE skällande & nervositet än förra gången !!! Upgrade your email with 1000's of emoticon icons Rex var oxå superduktig med att ligga kvar på rad tillsammans med de andra hundarna medans alla förare gick några meter ifrån sina dogz, han låg kvar hela tiden tills jag kom tillbaka !!! + att han satt så fint (oxå på rad) medans jag gick iväg några meter & efter en liten stund kallade jag på honom & kommenderade "fot", detta gick PERFEKT !!!! Ja, nu är det ju såhär att dessa övningar kan han ju ut & innan MEN vårt framsteg handlar ju om att kunna koppla av & att kunna vara social med andra hundar. Dessa övningar hade INTE kunnat göras för bara ett litet tag sedan utan att han blivit helhispig och möjligtvis ställt till med ofog p.g.a hans osäkerhet/rädsla för andra hundar.

Jag är SUPERSTOLT över min Rex och kan bara hoppas på att det fortsätter att gå framåt !!! Upgrade your email with 1000's of emoticon icons HÅLL TUMMARNA !!!


Upgrade Your Email - Click here!



Av Angie & Rex - 22 april 2007 18:03

Idag så gick vi bort till hundklubben och tränade Upgrade your email with 1000's of emoticon icons

Vi tränade det vanliga, mest "FOT" i olika former dock, och så självklart en MASSA skoj & lek Upgrade your email with 1000's of emoticon icons!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Träningen gick jättebra Upgrade your email with 1000's of emoticon icons Men han såg väldigt fundersam ut när vi skulle gå hem utan att en massa hundar hade kommit för att träna.

Om det är ngt speciellt som ni vill att jag ska skriva om så får ni gärna skriva in det i "kommentar".

MVH, Angie.


Upgrade Your Email - Click here!


Av Angie & Rex - 18 april 2007 11:50

SHK.

Ja, förra onsdagen var jag såpass sjuk att jag inte klarade av att gå till kursen :(

Men idag så var vi tillbaka :)

Vi körde igenom det vanliga :

*Linförighet

*Stående

*Hopp Över Hinder

*Plats Under Marsch

*Inkallning

*Plats I Grupp

Skulle även ha kört : Apport & Fritt Följ, men det får justnu vänta lite.

Rex var stressad till en början för jag gick in i ringen med alla andra som gick & tränade linförighet. HA,HA, det gick INTE bra !!! Stackars Rex vart helhispig av att ha hundar både bakom sig & framför sig och han skällde som en tok ! Men jag hade kvar honom i ringen ett varv ändå, just för träningens skull. Ibland måste man bara kastas in i saker som skrämmer för att just inse att det egentligen inte är någon fara. Efter detta varv gick vi vid sidan om och lugnade ner oss. Kanske vi klarar 2 varv nästa gång ? Jag menar, tänk, på första lektionen så kunde vi inte vara i närheten av de andra hundarna ALLS utan vi fick då träna på 10 meters avstånd från de andra och nu så kan vi sitta/ligga med ca. 2 avstånd från de andra !!! :)

Det som ändå är lite tråkigt är att Rex faktist kan det mesta och han är ENORMT duktig på allt bara vi är en bra bit från de andra hundarna. 

Vet ni vad JAG vart inkastad utan förvarning i då ??? *asgarv* Jo, när lektionen nästan var slut så fick alla stå på rad och hundarna fick ligga ner medans förarna SLÄPPTE KOPPLET och gick iväg för att sedan kalla in sina hundar. Ja, alltså detta kan ju Rex in & utantill men har aldrig testat bland andra hundar.

Så i varje fall så kom det till min tur och jag tänkte göra samma sak som de andra men ändå hålla i kopplet alltså inte släppa när Rex faktist bara låg 2 meter ifån en annan hund !!! MEN vår instruktör beordrade mig snabbt att SLÄPPA KOPPLET !!!! Sagt & gjort, OCH VET NI det gick SUPERBRA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HAN LÅG KVAR TILLS JAG KALLADE OCH DÅ KOM HAN RAKA VÄGEN FRAM TILL MIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!*STOLT*

Vet ju att han kan, men är såklart orolig för att nåt ska hända.



Av Angie & Rex - 16 april 2007 12:19

Som rubriken lyder :)

Vi på hundklubben åkte till Strömsholm på studiebesök.

Måste säga att det var jätteintressant och roligt att få se alla olika avdelningar samt få en bild av hur det såg ut därinne på smådjurskliniken Upgrade your email with 1000's of emoticon iconsUpgrade your email with 1000's of emoticon icons.

Jag kan varmt rekomendera att åka dit på studiebesök !!!


Upgrade Your Email - Click here!

Av Angie & Rex - 15 april 2007 11:07

Idag gick vi iväg till klubben kl. 08.00

Rex visste nog inte riktigt vad han tyckte om att gå iväg idag igen. Man såg på honom att han var tveksam men ändå förväntansfull :)

När vi väl kom dit så var han rätt lugn om man jämför med igår.

När alla hade kommit så gick vi in i klubbstugan och hade Teori & Rex fick vara inne i köket sålänge idag igen, eftersom vi inne i teori-rummet hade en liten Grand Danois Valp som var lite rädd av sig. På Teorin gick vi igenom :

*Kör

*Fokus

*Ligg (Klicker/Shaping-övning)

*Belöning vid agility hinder

Sen efter teorin så gick vi samma lilla promenad med moment som igår, och det gick mycket BRA :)

Efter detta så kom vi till att utföra dagens förmiddags-övningar som bestod av :

Kontaktövning 3, Kör 1, Fokus 1, Ligg, Belöning vid agility hindrena.

Allt gick mycket lugnare till idag och Rex hade mycket mer focus ! :)

Sedan var det dags för lunch och vi åt god korv idag igen !

Idag så satt vi nära 3 - 4 andra hundar vid lunchen och det gick BRA Upgrade your email with 1000's of emoticon icons !!!!!!!!!!!!!!! Givetvis var han stressad och skällde till en början men efter en liten stund och med lite godis/focus - mutning så lugnade han ner sig och låg lugnt brevid mig & vilade :)

Efter lunchen så satt vi kvar utanför klubbhuset och hade lite teori, där vi gick igenom eftermiddagens övningar :

*Target 2

*Hund Genom Rockring

*Stå (Klicker/Shaping-övning)

*Inkallning

Så efter det började vi med :

Kontaktövning 4, Target 2, "Kör" genom Rockring, Stå 1, Inkallning.

Allt gick BRA och som sagt : Rex var MYCKET lugnare idag :)

Vill även tillägga här att under både dag 1 & 2 så har vi haft mycket gruppövningar, där vi varit grupper om 2 ekipage per grupp. Jag + Rex fick vara med en annan tjej + schäferhane som oxå var stressad. Ingen lyckad kombination men vi löste detta genom att binda upp ena hunden medans vi hjälptes åt med den andra hunden och turades på så vis om.

Det som ändå var kul under dessa 2 dagar var att alla förare som deltog på kursen var hjälpsamma och förstod mitt & Rex problem samt hjälpte till så gott de kunde :) Trots att allt var som det var så fick vi mycket beröm av alla och jag fick även höra att vi har en otroligt fin kontakt med varandra och att det tydligen syns att Rex verkligen vet att det är jag som är ledaren samt att det syns att han älskar mig :) Det är verkligen kul att få höra sådant här från andra människor eftersom ibland blir man ju hemmablind och kan faktist inte alltid se det andra så lätt kan se.

Båda dagarna har varit fullspäckade med roliga aktiviteter och vi har inte varit hemma föränn kl. 15.00 båda dagarna.

Vi kommer att fortsätta kämpa på och ser absolut fram emot nästa kurshelg i Maj då det är kursdagar 3 & 4.


Upgrade Your Email - Click here!
Av Angie & Rex - 14 april 2007 09:31

GRUNDFÖRBERBEREDANDE AGILITY KURS MED KLICKER/SHAPING-METODER, DAG 1 av 4.

Jag & Rex gick hemmifrån kl. 08.15 för att i lugn & ro (Rex e' väldigt morgontrött) gå till kursen, och även för att komma i tid.

När vi kom dit så var han lite stressad p.g.a de hundar som var där hade han aldrig träffat innan och han kände nog av stress från de andra oxå.

Vi börja morgonen med att ha Teori (Rex fick vara i köket).

På Teorin fick vi lite info om :

*Kursen

*Hur Lär Hunden ?

*Belöningar

*Hundens Sinnen

*Hundens Språk och Signaler

Sedan var det dags för att gå ut på plan, där fick vi göra en massa olika övningar :

Kontaktövningar, Targetövningar, Springa Till Godisskål 1 (på olika sätt), Klicker/Shaping Övningar, Lek Med Pinne, Binda Upp Hunden - övning.

Sedan var det dags för en liten promenad med olika övningar såsom t.e.x gömma godis i trädstam, balans, gå på pressenning, m.m

Vips så var det 45 min Lunch Upgrade your email with 1000's of emoticon icons Rex fick såklart vara med mig hela tiden och vi åt god korv !!!

Efter lunchen så satt vi kvar ute i solskenet och hade Teori, då gick vi igenom :

*Handduk Över Hund

*Handling

*Följa Godishand

*Bakdelsmedvetenhet

Sen var det givetvis dags för att fortsätta på plan, där vi körde : Kontaktövningar, Springa Till Godisskål 2, handduk Över Hund, Handlerövning, Följa Godishand, Bakdelsmedvetenhet.

Ja, som ni ser var det en fullspäckad dag med mycket aktiviteter Upgrade your email with 1000's of emoticon icons !

Hur skötte sig Rex då ??? Ja, under förmiddagen var han hyper-stressad. Vi gick därför ut vid sidan av plan (där är en stor gräsmatta) och gjorde övningarna där. Övningarna gick galant men han var väldigt stressad & gapig så fort som en annan hund var i närheten. MEN, MEN vi får kämpa PÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ !!! Märker oxå att den "Kemiska Kastreringen" håller på att gå ur, vilket gör att stressnivån blir ännu högre !!!  

Men jag måste ändå säga att jag är grymt stolt över honom ändå !!! :)





Upgrade Your Email - Click here!

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om denna blog ???
 Rolig
 Tråkig
 Intressant
 Ointressant
 Bra
 Dålig
 Bäst
 Sämst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards